Mencari teman sehidup semati

January 4th, 2013

It’s my parents-in-law’s anniversary today! Err x sure la pulak tahun ke berapa ye? Yang pasti dah lebih 49 tahun. And this is the second year Abah berseorangan. Tiada lagi isteri tersayang untuk bersama-sama menyambut ulangtahun perkahwinan. Arwah Mak dah hampir dua tahun pergi menghadap Ilahi, meninggalkan kami semua. Alamak berair mata pulak, sayu rasanya. Mak ‘pergi’ sebagai seorang isteri yang solehah, yang sampai ke hari ini pun masih dirindui oleh suaminya. Para isteri sekalian, contohilah sikap-sikap dan sifat-sifat terpuji dan jadilah kita isteri yang macam ni. Yang bila kita dah tiada nanti, suami akan ingat dan rindu pada kita. In Sya Allah mudahlah jalan kita ke syurga. Pasangan macam ni baru la layak digelar teman sejiwa. Orang putih kata ‘true love‘.

Mak & Abah

Kita semua tentu ada impian nak mencari cinta sejati kan. Pasangan hidup yang boleh dijadikan tempat menumpahkan kasih sayang dan cinta, tempat mencurah isi hati, tempat berkongsi suka duka. Paling ultimate, adalah apabila pasangan itu mampu meneka apa yang kita fikirkan. Tak payah cakap dia dah tahu(tu telepati namanya). Tapi ada ke orang macam tu atas dunia ni?

In my humble opinion, cinta sejati ni hanya wujud pada pasangan yang dah melalui susah senang bersama, dan berjaya mengharunginya dengan tabah.  Contoh paling rapat, mertua aku sendiri. Sehingga ke hujung nyawa. Untuk pengetahuan, Mak di hujung hayatnya menderita Parkinson. Adakalanya bila beliau tak sihat, jawabnya memang perlukan pertolongan orang lain untuk  urusan harian; ke tandas, mandi, wudhu’. Nak pakai telekung untuk solat pun kena orang bantu. Dan Abah pula tabah membantu Mak walaupun Abah pun dah makin tak larat. Abah selalu sebut pada aku, walaupun Mak sakit-sakit, kehadiran Mak tetap menceriakan Abah, sebab Mak tetap ada menemani Abah dan menjadi teman Abah berbual. Jujurnya, bukan Abah je yang rindukan Mak sebagai teman berbual. Aku pun sama jugak sebab sekarang bila balik kampung, aku masih merasakan macam ada satu kekosongan di rumah Abah, kekosongan yang ditinggalkan oleh Mak. Sayu lagi.

Paling aku suka tengok, setiap pagi, Mak dan Abah akan duduk di meja. Simply spending time together, berborak pasal isu semasa, pasal anak cucu etc. Kalau Mama dan Papa aku pulak, selalunya aku dengar diorang berborak malam-malam sebelum tidur. Heheheh. Nampak simple, tapi kita yang melihat ni pun boleh rasa aura betapa rapatnya mereka dan betapa kasihnya mereka terhadap satu sama lain. Bila yang sorang bercakap, belum habis ayat pun yang sorang lagi senyum dan respon pada cerita itu. Bila yang sorang nakkan sesuatu, belum sebut lagi pun yang sorang lagi tu dah sediakan. Sebab dah tahu.

Oleh itu, aku rasa, cinta sejati hanya boleh dilihat pada orang yang dah lama berkahwin, dah lama hidup bersama (bukan pada orang yang baru kahwin dan baru balik bulan madu..itu adalah cinta yang belum diuji). Kalau setakat baru 3,4 tahun kahwin macam aku ni, aku rasa malu lagi nak mengaku dah mencapai tahap cinta sejati. Sebab masih banyak yang perlu dipelajari dan dibaiki, dan macam-macam ujian boleh timbul di kemudian hari.

Untuk teman-teman yang masih belum bertemu teman hidup, fokuskan pada mencari insan yang berbudi pekerti, yang taat pada Tuhan dan ibubapa, dan kaya dengan kasih-sayang. Jangan terlalu memikirkan cinta, sebab cinta itu dengan mudah boleh wujud apabila perkahwinan itu didasari niat dan matlamat yang betul; iaitu mahukan sebuah perkahwinan yang bahagia dan membahagiakan. Kalau cinta bagai nak rak pun, kalau pasangan tu orang yang entah apa-apa, cinta boleh hilang juga.

grampa gramma

Sekian..my two cents~

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s